CVN - Commissie Cultureel Verdrag Vlaanderen - Nederland

Tentoonstelling Late Rembrandt brengt niet alleen aanzien maar ook inkomsten

02/03/2015

De opening van de Late Rembrandt op het Museumplein in Amsterdam is met een begroting van €4,7 miljoen de duurste voorstelling ooit in Nederland gemaakt. De grote drukte rond de Late Rembrandt resulteert niet alleen in veel bezoekers maar ook veel inkomsten. Aantallen bezoekers wil het Rijksmuseum nog niet delen, maar een woordvoerder zei eerder al dat er sinds de opening zo’n 6000 bezoekers per dag voor de tentoonstelling naar het Rijksmuseum komen. Mochten deze aantallen zo doorgaan levert de tentoonstelling het museum bijna €4,2 miljoen extra inkomsten op.

Stephen Hods van adviesbureau LAgroup zegt dat een blockbuster zeker geen garantie op succes is. ‘Er zijn genoeg blockbusters die met een min zijn afgesloten.’ Het grootste verschil is het budget voor pr en marketing, dat fors hoger ligt dan bij een kleine tentoonstelling. Dat moet ook wel, zegt Hodes. ‘Musea moeten vechten om op te vallen.’

Ongeacht of blockbusters wel of geen garantie zijn op succes, is het zeker dat de stad Amsterdam voordeel heeft bij dergelijk grote belangstelling. Musea proberen steeds meer duidelijk te maken wat de financiële winst kan zijn voor de gemeente of zelfs de nationale economie. Er is volgens Frans van der Avert van Amsterdam Marketing een ontwikkeling gaande waarbij cultuur een steeds prominentere positie in marketing krijgt. Een tentoonstelling zoals de Late Rembrandt wordt gretig ingezet om Amsterdam als kunst- en cultuurstad te promoten.

Zie bron en volledig bericht: Financieel Dagblad 

Geschreven door

Chris Deforche

Neem contact op met Chris Deforche voor meer informatie over dit bericht