CVN - Commissie Cultureel Verdrag Vlaanderen - Nederland

Hollandse grutter Albert Heijn plant tweede vestiging in Vlaanderen

01/10/2011

Eerder dit jaar berichtten we in deze rubriek over de opening van de eerste vestiging van supermarktketen Albert Heijn buiten z’n thuisland Nederland in het Vlaamse Brasschaat. Er was een verklarend woordenlijstje nodig voor de vertaling van productnamen die in het Nederlands net eventjes anders zijn dan in het Vlaams. Albert Heijn wist dit uit te buiten en maakte er een grappige reclamecampagne omheen met de naam ‘Albert Heijn voor beginners’. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en wat blijkt: de crème fraîche, kwark, hagelslag en vla vinden gretig aftrek. Albert Heijn plant nu de opening van een tweede vestiging in het Vlaamse Stabroek.

NRC Handelsblad tekent in de krant van gister de woorden op van de manager van Albert Heijn België Corné Mulder, over het succes van het Nederlandse concept: “Mensen zijn de winkel nog aan het ontdekken. Ze zijn bezig met het vinden van producten.” Maar de winkel is niet te ingewikkeld, denkt hij – de klanten blijven komen. “Het gaat zelfs beter dan verwacht. We stonden klaar om producten te vervangen als die het niet goed zouden doen. Tot nu toe was het niet nodig.”.

De vestiging van Albert Heijn in Stabroek is momenteel in aanbouw en opent dit najaar.

Geschreven door

Chris Deforche

Neem contact op met Chris Deforche voor meer informatie over dit bericht