CVN - Commissie Cultureel Verdrag Vlaanderen - Nederland

De nieuwe publieke omroep: onderscheidender en creatiever

13/10/2014

Om het publiek in de toekomst te voorzien van de allerbeste programma’s, staat de publieke omroep een grote verandering te wachten. De publieke omroep moet zich meer onderscheiden van de commerciëlen. De taak voor de publieke omroep wordt aangescherpt: informatie, educatie en cultuur. De beste en meest creatieve producenten krijgen direct toegang tot het bestel om vernieuwende programma’s te maken die het publiek nergens anders kan vinden. De publieke omroep wordt onderscheidender, innovatiever en slagvaardiger, want alleen zo heeft de publieke omroep een toekomst. Dat is de hoofdconclusie van staatssecretaris Sander Dekker (media) in zijn toekomstvisie op de publieke omroep.

Dekker kondigt in deze visie tal van maatregelen aan waardoor de publieke omroep de mogelijkheid krijgt om sterker, meer onderscheidend en innovatiever programma’s te maken voor een kritischer publiek dat steeds vaker zelf bepaalt wat, waar en wanneer er gekeken wordt. “Het medialandschap verandert in hoog tempo. Aanpassingen aan de publieke omroep zijn onontkoombaar,” aldus Dekker. “De publieke omroep moet de komende jaren stevig worden verbouwd om relevant te blijven.”

In de brief kondigt  Dekker de volgende maatregelen aan die vanaf 1 januari 2016- de start van de nieuwe concessieperiode – kunnen ingaan:

Kamerbrief over toekomst van het publieke mediabestel
Brief van staatssecretaris Dekker (OCW) aan de Tweede Kamer over de toekomst van het publieke mediabestel.

Bron en volledig artikel: Rijksoverheid

Lees  de reactie van de NPO.

Eerder verscheen het advies van de Raad voor Cultuur De Tijd staat Open, lees hier de reactie van de Raad.

 

Geschreven door

Chris Deforche

Neem contact op met Chris Deforche voor meer informatie over dit bericht