CVN - Commissie Cultureel Verdrag Vlaanderen - Nederland

faro

Groot Onderhoud 2014 – Beeldvorming

Informatie

Op 14 oktober 2014 heet Faro u van harte welkom op de vierde editie van het Groot Onderhoud. Dit jaar staat het thema ‘beeldvorming over cultureel erfgoed in de media’ centraal. Afspraak op 14 oktober 2014 in Flagey, het voormalig omroepcentrum van het NIR in de Brusselse gemeente Elsene. Meteen ook de geschikte plek om het te hebben over dit thema. U kan naar hartenlust netwerken, ideeën uitwisselen en kennismaken met collega’s uit andere (deel)sectoren en uit de mediasector. En u steekt er ook nog iets van op!

Faro sluit af met de uitreiking van de ‘Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Cultureel Erfgoed’ door de Vlaamse minister van Cultuur.

U wordt verwacht, samen met honderden andere erfgoedwerkers.

Het Groot Onderhoud is een organisatie van FARO, i.s.m. de Adviescommissie Cultureel Erfgoed en het agentschap Kunsten en Erfgoed, met de steun van de Vlaamse overheid.

De inschrijvingen voor het Groot Onderhoud 2014 werden inmiddels afgesloten.

Het thema

“Zonder de media besta je niet.” Deze uitspraak hoor je vaak, en klopt ook wel. Maar de media hebben ons ook nodig. Dat poneren wij niet, dat zeggen ze zelf. Cultureel erfgoed kan trouwens rekenen op heel wat belangstelling van de audiovisuele media en de geschreven pers. Maar die interesse is niet altijd gericht op het beeld dat we zelf willen brengen. De media richten zich in de eerste plaats op de actualiteit en focussen daarbij soms gemakkelijk op ‘calamiteiten’ met het erfgoed, op blockbustertentoonstellingen of op bekende figuren. Daar hebben we geen greep op, en dat hoeft ook niet. Maar om het belang en de waarde van cultureel erfgoed voor de samenleving ‘in beeld te brengen’, zijn de media toch broodnodige partners. We ontwikkelen er dus best een optimale vertrouwensrelatie mee.

Gelukkig zijn (goede) programmamakers of journalisten ook erg gebrand op ‘verhalen & emoties’, verborgen parels of ‘authentieke’ content om hun artikels, documentaires of zelfs fictieprogramma’s te stofferen. Daar ligt onze kans en hebben we een actieve rol te spelen, zijn we een partner voor de media. Het gaat dus om de wisselwerking en om de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat we op een ‘goede manier’ in beeld worden gebracht. Het medialandschap is er evenwel de voorbije jaren niet eenvoudiger op geworden: er zijn veel soorten mediaspelers en niches in een divers, zeer concurrentieel en snel evoluerend landschap. Daar komen de sociale media nog bovenop. Kortom, de media zijn een crossmediaal verhaal geworden.

Complex dus, maar er zijn ook veel kansen waar we tijdens het Groot Onderhoud naar op zoek gaan. Daarom hebben we – in dit eerste jaar van de ‘groote herdenking’ van de Eerste Wereldoorlog – gekozen voor het thema van de beeldvorming over (maar ook door) cultureel erfgoed in de media. Er zijn veel invalshoeken te bedenken om dit thema uit te diepen: een selectie komt aan bod in de namiddagsessies. Maar eerst steken we van wal met een debat.

Geschreven door

Chris Deforche

Neem contact op met Chris Deforche voor meer informatie over dit bericht